Laidojimo verslas Lietuvoje pelningas, nes, pasak romano herojaus Prano Krukelio, „žmonės visais laikais mirė ir mirs“. Tačiau, kaip ir kiekviename versle, čia egzistuoja konkurencija: vienų laidojimo namų savininkai savo verslą reklamuoja, dalija skrajutes, kiti kantriai laukia klientų.
Nenuostabu, kad didmiesčiuose apie mirusius asmenis laidojimo namų darbuotojai galimai neoficialiai gauna informaciją iš ligoninių. Į „Radviliškio krašto“ redakciją paskambinęs radviliškietis įtaria, kad taip yra ir Radviliškyje.
Po dešimties minučių – skambutis iš laidojimo namų
Į „Radviliškio krašto“ redakciją kreipėsi pagyvenęs radviliškietis. Vyrą ištiko skaudi netektis – staigiai mirė žmona, su kuria pragyveno 48 metus. „Kovo 28 d. Radviliškio ligoninės priėmimo skyriuje 10 valandą ryto mirė mano 66 metų žmona. Mirties priežastis – trombas širdies kraujagyslėse, tad gydytojai niekuo nebegalėjo padėti. Kadangi mirtis buvo staigi, reikėjo daryti skrodimą. Pasirašiau visus reikiamus dokumentus, kuriuose buvo nurodytas ir mano telefono numeris. Po 10 minučių man paskambino iš laidojimo namų „Atjauta“ ir pasiūlė savo paslaugas. Šių paslaugų atsisakiau, nes gyvenu Žaliojoje gatvėje ir už tvoros – laidojimo namai Kaštonų gatvėje. Kai atsisakiau paslaugų, tai ir prasidėjo. Pirmiausia neatsirado vairuotojo, kuris velionę nuvežtų į Šiaulius, tik sūnums pakėlus triukšmą vairuotojas atsirado. Šiauliuose užtruko visą parą, kol padarė skrodimą – tai nerado reikalingų dokumentų, tai dar kokie trukdžiai, vėl sūnūs kėlė triukšmą. Man sakė, kad jeigu būtų reikalai tvarkomi su „Atjauta“, tai būtų ir vairuotojas iš karto atsiradęs, ir skrodimas padarytas iš karto“,- sakė našliu tapęs septyniasdešimtmetis vyras.
Šią situaciją paprašėme pakomentuoti Radviliškio ligoninės administracijos
„Tokių dalykų negali būti“
Pasak Radviliškio ligoninės direktorės Danutės Povelauskienės, jeigu mirusiųjų artimieji turi pretenzijų ar kyla įtarimų dėl informacijos nutekėjimo, jie pirmiausia turėtų kreiptis į ligoninės administraciją. „Dėl informacijos nutekėjimo dėl mirusio asmens iš priėmimo skyriaus negaliu nei patvirtinti, nei paneigti, kaip ten buvo, reikėtų žiūrėti. Informacija neturėtų būti nutekinama, savivaldybė yra išnuomavusi patalpas UAB „Atjauta“ Radviliškio ligoninėje, tačiau ligoninė nieko bendro su „Atjauta“ neturi“,- sakė ligoninės direktorė.
Pasak Priėmimo skyriaus vedėjo Arvydo Budriko, jokios informacijos apie mirusiuosius ritualines paslaugas teikiantiems verslininkams ligoninės personalas teikti negali ir pažadėjo išsiaiškinti, iš kur nutekėjo informacija.
Mirusiojo skrodimu turi pasirūpinti ligoninė
Pretenzijas, kad greitai neatsirado vairuotojo, turėjusio radviliškiečio mirusią žmoną nuvežti skrodimui į Šiaulius, našlys taip pat turėjo teikti Radviliškio ligoninei, nes tai – gydymo įstaigos pareiga.
„Jeigu reikalingas skrodimas, tuo rūpinasi ligoninė, patiems artimiesiems nereikia rūpintis. Tačiau būna, kad diagnozė yra nustatyta, bet artimieji reikalauja skrodimo, tuomet artimieji turi sumokėti už tas paslaugas. Tačiau jeigu pacientas mirė priėmimo skyriuje ir per 24 valandas yra konstatuotas mirties faktas, autopsija reikalinga ir ja rūpinasi gydymo įstaiga, kurioje įvyko tas faktas“,- sakė ligoninės direktorė.
„Mes niekam savo paslaugų nesiūlom“
Pakalbintas UAB „Atjauta“ direktorius Liudvikas Matuzevičius sakė, kad jo ritualinių paslaugų įmonė savo paslaugų niekam niekada nesiūlo – juos žmonės susiranda patys. „Ligoninėje mes turime įrengtą šaldytuvą ir rengimo patalpas, jas nuomojamės iš savivaldybės konkurso tvarka. Veža visus mirusiuosius į šaldytuvą, mes nežinom nei pavardės, nei vardo, artimieji ant durų randa mūsų telefono numerį ir skambina dėl šarvojimo. Kaip galime siūlyti paslaugas, jeigu nežinome nei artimųjų pavardės, nei kontaktų“,- sakė L. Matuzevičius.
Pasak verslininko, tokia situacija galbūt susidarė todėl, kad jis su žmonos netekusiu radviliškiečiu turėjo konfliktą. „Vyriškis norėjo kremuotam žmogui kolumbariume išskirtinės vietos, o mes dedame eilės tvarka, todėl jis supyko, kad neleidome pasirinkti vietos. Po to norėjo, kad raidės būtų per vidurį užrašytos, o yra Tarybos priimtas sprendimas, kad jos turi būti viršuje – vėl įvyko konfliktas“,- sakė „Atjautos“ direktorius.
P.S.
Pasak Lietuvos ritualinių paslaugų asociacijos (LRPA) valdybos pirmininko Raimundo Pociaus, renkantis ritualinių paslaugų teikėją reikėtų nesirinkti pirmo pasitaikiusio, vengti ligoninėse duodamų rekomendacijų – galbūt sanitarai ar rūbininkai už rekomendacijas gauna atlygį. Taip pat reikia žinoti, kad pradžioje pasakyta kaina nebūtinai reiškia sumą, kurią jūs iš tiesų mokėsite – kartais gyventojai skundžiasi, kad paslaugos suteiktos per brangios ar ne tos, kurių prašė. „Radviliškio krašto“ redakcija siūlo gilintis į paslaugų kainas ir jų kokybę, nes tai jūsų, gerbiami skaitytojai, pinigai.
Redakcija neieško šioje situacija kaltininkų – kas galimai nutekino informaciją, kas galimai siūlė paslaugas, o gal kaltos buvo tik žmonos netekusio vyro emocijos bei konfliktas su Radviliškio miesto kapines administruojančia UAB „Atjauta“ dėl vietos kolumbariume.
„Radviliškio krašto“ informacija