Daugybė jo planų liko neįgyvendinta. Kai kurie užmojai smarkiai lenkė laiką, galbūt apskritai buvo atitrūkę nuo realybės, tačiau per savo neilgą amžių Vytautas Pakarskas aviacijai spėjo nuveikti nepaprastai daug – sąžiningai įsižiūrėjo į sovietmečio sporto aviaciją, jo įkūnytas mintis aptiksime kone kiekviename iškilesniame jos įvykyje ar reiškinyje.
Edmundas Ganusauskas
Šiuo metu Radviliškio rajono savivaldybės Švietimo ir sporto paslaugų centro Suaugusiųjų ir jaunimo neformaliojo ugdymo skyriuje eksponuojama paroda „Pusės amžiaus skrydis“, skirta radviliškiečiams iki šiol mažai žinomam, nors iš Radviliškio kilusiam, visai Lietuvos aviacijai nusipelniusiam ir ypač prisidėjusiam prie aviacijos populiarinimo Lietuvoje, Vytautui Pakarskui atminti. Parodą maloniai kviečiame apžiūrėti darbo dienomis nuo 8.00 iki 17.00 val.
Vytautas Pakarskas – inžinierius, sklandymo sporto meistras, ilgametis Eksperimentinės sportinės aviacijos gamyklos Prienuose direktorius. Kaip prisimena Vytauto Pakarsko kolegos, jam neegzistavo žodis „neįmanoma“, o veiklos spektras buvo ypač platus: nuo sklandytojo, konstruktoriaus, organizatoriaus, paveldosaugininko iki gamyklos vadovo.
Vytautas Pakarskas gimė 1930 metais rugpjūčio 8 dieną Radviliškyje. 1949 m. baigė tuometinę Valerijos Valsiūnienės vidurinę mokyklą, vėliau mokėsi Kauno politechnikos institute ir susidomėjo aviacija. Institute tuo metu veikė sklandytojų sekcija. Vytautas Pakarskas pradėjo skraidyti sklandytuvais, remontuodavo sulūžusius ar sugedusius sklandytuvus. 1954 m. baigė Kauno politechnikos institutą. Gavęs inžinieriaus diplomą, persikėlė gyventi į Vilnių. Vilniuje įsidarbino Žalgirio staklių gamykloje Mechaninio cecho viršininku, po to ėjo vyr. inžinieriaus-konstruktoriaus pareigas. Dar vėliau dirbo šlifavimo staklių gamyklos laboratorijų sektoriaus vadovu ir projektų vyriausiuoju konstruktoriumi. 1964 m. pradėjo dirbti Respublikiniame techninės informacijos institute Mašinų skyriaus viršininku.
Gyvendamas Vilniuje, Vytautas Pakarskas aktyviai dalyvavo oreivystės veikloje, skraidė aeroklube Kyviškėse ir tapo sklandymo sporto meistru. Nuo 1964 m. iki 1970 m. V. Pakarskas buvo Lietuvos aviacijos federacijos atsakingasis sekretorius. Jo iniciatyva atnaujinta aviacinio žurnalo „Sparnai“ leidyba. Kaip sako Edmundas Ganusauskas, „keletą metų Vytautas leido vaikų techninę mintį žadinusį žurnalą „Aviamodelizmas“, vėliau perkrikštytą kitu vardu „Oreivis“.
Reikia pabrėžti, kad būtent V. Pakarskas inicijavo lietuviškų plastikinių sklandytuvų gamybą, buvo gamybos pradininkas. Po viešnagės pasaulio sklandymo čempionate Lešne (Lenkija) kartu su sklandytuvų konstruktoriumi Baliu Karveliu susižavėjo plastikiniais sklandytuvais. 1969 m. buvo įkurtos Eksperimentinės sportinės aviacijos dirbtuvės, vėliau tapusios Prienų eksperimentine sportinės aviacijos gamykla (ESAG). Gamykloje buvo sukurtas ir imtas gaminti sklandytuvas BK-7 Lietuva. Edmundas Ganusauskas pastebi, kad „V. Pakarsko laikais Lietuvoje nelikdavo nepastebėtas joks gabesnis apie aviaciją svajojęs vaikinas. Gamykla, sakytum, traukte traukė talentus. <…> Taip augo konstruktorių karta, kuri turėjo ne tik perimti garbiojo B. Karvelio patyrimą, bet ir eiti toliau“.
1983 m. Kaune kartu su bendraminčiais įkūrė visuomeninį Sportinės aviacijos muziejų, kuris 1995 metų pradžioje pavadintas Lietuvos aviacijos muziejumi. Vytautas Pakarskas mirė 1995 m.
„Pusės amžiaus skrydis“ – taip pavadinta paroda, tiksliau, fotopasakojimas apie 1969 m. Prienuose Vytauto Pakarsko įkurtą unikalią sklandytuvų gamyklą, kuri 2019 m. pažymėjo pusės amžiaus sukaktį. Parodos „Pusės amžiaus skrydis“ ekspozicijoje – 15 stendų. Vienas jų skirtas Vytautui Pakarskui, kituose – svarbiausi gamyklos įvykiai, kūrę, dirbę žmonės, sukurti sklandytuvai ir ne tik, pasiekimai, kur keliauja mūsų lietuviški sklandytuvai ir t. t. Tokių gamyklų pasaulyje galima suskaičiuoti ant vienos rankos pirštų, o 1969 m. įkurta gamykla buvo vienintelė tuometinėje Sovietų Sąjungoje.
Kaip sako parodos rengėja Ona Valkauskienė: „V. Pakarsko idėja sukurti pirmą šalyje stikloplastinį sklandytuvą tuomet prilygo utopijai. Ir ji buvo įgyvendinta. V. Pakarskas, nugalėjęs daugybę sovietų biurokratinių kliūčių ir subūręs šviesiausius tarpukario laikų konstruktorius: Balį Karvelį, Antaną Paknį, Bronių Oškinį ir kitus bei iš visų Lietuvos kampelių sukvietęs aviacijos entuziastus, darė stebuklus. Tarp jų buvau ir aš, gamykloje fotografe dirbusi beveik 20 metų. Parodą apie V. Pakarską, gamyklą parengti man buvo garbės reikalas, nes negailestingas laikas gramzdina daug ką užmarštin, daug žymių žmonių, taip pat ir gamyklos įkūrėjas, iškeliavo Amžinybėn. Džiugu, kad atlaikiusi negandas, gamykla gyvuoja iki šiol, garsina Lietuvą visame pasaulyje, o aviacijos senbuviai nepamiršta V. Pakarsko ir stengiasi išsaugoti jo atminimą. Tikimės, kad jis bus nepamirštas ir gimtajame Radviliškyje“.
Vytautas Pakarskas – didi asmenybė, visą save atidavusi Lietuvos aviacijai. „Ieškoti sprendimų“ – toks buvo ir Vytauto Pakarsko moto. Ieškokime kartu, įkvėpti kraštiečio viso gyvenimo darbų, kartu pralenkime laiką…
Parengė Kęstutis Dambrauskas