XXI amžiaus kompetencijų ugdymas tarptautiniame projekte

Šiuolaikinis gyvenimo ritmas, pasižymintis nuolatiniu skubėjimu, ne visada leidžia stabtelėti ir deramai apmąstyti nuveiktus darbus, įprasminti tai, kas iš tiesų yra svarbu, o galbūt net lieka amžinųjų vertybių tarpe. 2024-ieji metai tapo išskirtiniu laikotarpiu Lizdeikos gimnazijos istorijoje – šiais metais buvo įgyvendintas ambicingas tarptautinis projektas kartu su Pietų Korėjos Incheon vidurine mokykla, vykdytas UNESCO globojamo paveldo apsaugos ir sklaidos pagrindu. Šis bendradarbiavimas ne tik sujungė dvi skirtingas pasaulio kultūras, bet ir tapo simboliniu tiltu tarp Lietuvos ir Pietų Korėjos mokyklų bendruomenių, siekiančių išsaugoti savo unikalų paveldą globalizacijos amžiuje.

Lietuvą ir Pietų Korėją, nepaisant geografinio atstumo, sieja tam tikri tapatumo bruožai: abi šalys yra išdidžios savo istorijos ir kultūrinio paveldo puoselėtojos, kurios ne kartą turėjo kovoti už savo nepriklausomybę ir tapatybės išsaugojimą. Lietuva ir Pietų Korėja pasižymi stipria tradicijų pagarba, giliais ryšiais su gamta bei istoriniais pasakojimais, kurie yra svarbūs ne tik vietiniame, bet ir globaliame kontekste. Šie aspektai ypač išryškėjo per pirmąjį abiejų šalių mokinių virtualų susitikimą bei abiejų šalių kultūrų prisistatymą.

Didžiulį mokinių džiaugsmą projekto metu sukėlė apsikeitimas fiziniais laiškais ir siuntiniais. Laiškuose Pietų Korėjos moksleiviai itin domėjosi Lietuvos istorija, kultūra. Pripažino abiejų šalių tapatumą politiniame kontekste, jog tiek Lietuva, Tiek Pietų Korėja įkvėptai kovojo dėl nepriklausomybės. Šiuo metu tiek viena, tiek ir kita šalis patiria didelį šalių- kaimynių agresorių- spaudimą. Daug dėmesio laiškuose buvo skiriama šiuolaikinio jaunimo gyvenimui, domėjimuisi muzika, ypač K-pop muzika, atlikėjais, grupėmis. Kaip žinia, Pietų Korėja yra tarp 5 daugiausiai technologijų kuriančių, pirmaujančių šalių pasaulyje (visiems žinomi tokie Pietų Korėjos prekiniai ženklai, kaip Samsung, LG, KIA, Hyundai ir daugelis kitų), tačiau Lizdeikos gimnazijos moksleivius nudžiugino faktai, jog Pietų Korėjos moksleiviai žino ir domisi Lietuvos puslaidininkių ir lazerių pramone bei išradimais šiose srityse. Laiškuose mokiniai apsikeitė socialinių tinklų adresais individualiai (facebook, instagram) ir projekto grupėje. Projekto metu lizdeikiečiai sukūrė bendrą Facebook projekto puslapį, kuriame mokiniai dalinasi įvairiais šiuolaikinio gyvenimo faktais, bendrauja. Savo ruožtu, Incheono moksleiviai sukūrė interneto svetainę, kurioje abi šalys talpino projekto medžiagą, svarbią abiejų tautų pažinimui, kultūriniams mainams. Be to, abi mokyklas pasiekė ilgai keliavę siuntiniai. Lizdeikiečiai gavo dovanų įvairių tradicinių korėjietiškų užkandžių, ramenų, saldumynų. Taip pat mokiniai gavo dovanų Incheono moksleivių gamintus lipdukus, atspindinčius Lietuvos ir Pietų Korėjos draugystę bei šalies tradicijas. Na, o Incheono mokiniai dėkojo už lietuviškus grybukus, lietuviškų saldainių assorti, gimnazistų pagamintus ženkliukus su Lietuvos ir Pietų Korėjos vėliavomis bei Lizdeikos mokytojų pagamintais atvirukais su lietuvišku tekstu- kalėdiniu šv. Gabrieliaus pasakojimu apie svarbias vertybes. Antrame virtualiame susitikime projekto dalyviai pristatė vieni kitiems savo šalių UNESCO materialaus paveldo objektus, kurie tikrai turės išliekamąją vertę abiejų šalių mokinių atmintyje, pažįstant svetimas kultūras.

Paskutinis virtualus susitikimas, vykęs gražiausių švenčių išvakarėse, prieš Kalėdas, buvo nepaprastai širdingas, gal todėl, kad paskutinis, o gal todėl, kad kalbėta daugiau apie dvasinius dalykus, o galbūt todėl, kad projekto dalyviai jau spėjo susidraugauti ir nesinorėta nutraukti šio užsimezgusio ryšio. Gruodžio susitikime Lizdeikos gimnazijos mokiniai pristatė nematerialųjį Lietuvos paveldą- Kryždirbystę, Dainų šventes, Šiaudinių sodų tradiciją, Sutartines. Beje, svarbu paminėti, jog visi šie nematerialaus UNESCO paveldo objektai yra puoselėjami Lizdeikos gimnazijos, jos mokinių ir mokytojų. Dabartiniai trečiokai 3RS klasės mokiniai praėjusiais metais dalyvavo Lietuvos nacionalinės UNESCO komisijos projekte „Kryždirbystės paslaptys“. Baltijos dainų šventes pristačiusios mokinės Ona Gehin (2S2) ir Lėja Kamandierytė (3g) pačios yra dalyvavusios šioje unikalioje šventėje ir išgyvenusios jos dvasią. Vilius Bileišis (2R) ir Bronius Juzukonis(2R) pristatė Šiaudinių sodų tradiciją, į UNESCO nematerialųjį paveldą įrašytą 2023m. Beje, gimnazijos informatikos mokytoja metodininkė yra unikalių šiaudinių sodų kūrimo liaudies meistrė, džiuginanti ne tik mokyklos bendruomenę savo dirbinių parodomis. Susitikimo apogėjumi virto keturių gimnazisčių Vytės Gilytės (2J), Luknės Domrinos (2J), Deimantės Dargytės (2R), Ugnės Jazdauskaitės (2J) gyvai atlikta nuotaikinga sutartinė. Kitoje susitikimo dalyje P.Korėjos Incheono mokiniai įtaigiai pateikė savo šalies nematerialiojo paveldo objektus, tokius kaip Pansori epinės giesmės, Žibintų festivalis, Talčumas- Korėjos Respublikos šokio drama su kaukėmis, Taekwondo- Lietuvoje ir pasaulyje populiarus korėjiečių kovos menas ir kt. Po to vyko P.Korėjos moksleivių inicijuota diskusija, kodėl būtina puoselėti skirtingų tautų paveldą ir kaip tai gali lemti žmonijos kultūros raidą, kurioje svarius argumentus dėl būtinybės saugoti paveldą pateikė 4R klasės mokinys Pijus Simonavičius.

Pasibaigus projektui, galima teigti, jog šis bendradarbiavimas ne tik sujungė dvi skirtingas pasaulio kultūras, bet ir tapo simboliniu tiltu tarp Lietuvos ir Pietų Korėjos mokyklų bendruomenių, siekiančių išsaugoti savo unikalų paveldą globalizacijos amžiuje. Taip pat galima teigti, jog šio tarptautinio projekto svarba slypi ne tik kultūrinėje bei edukacinėje dimensijose, bet ir platesnėje, pasaulinėje perspektyvoje. UNESCO vertybės, skatinančios dialogą tarp tautų, padeda suprasti, kodėl globalėjant pasauliui būtina rūpintis paveldosauga, kuri formuoja mūsų tapatybę ir kultūrinį unikalumą. Bendradarbiavimas tarp Lizdeikos gimnazijos ir Incheon vidurinės mokyklos ne tik leido giliau pažinti abiejų šalių tradicijas bei istoriją, bet ir atskleidė, kaip kultūrų skirtumai gali tapti stiprybe, o ne kliūtimi kuriant bendrus tikslus. Globalus kontekstas ragina mus puoselėti dialogą, ugdyti tarpusavio supratimą ir suvokti, kad paveldo išsaugojimas yra atsakomybė, kurią dalijamės visi. Dalyvaudami šiame projekte, Lizdeikos gimnazijos mokiniai išsiugdė svarbias XXI amžiaus kompetencijas. Tarptautinė veikla paskatino pilietiškumo jausmą, ugdė suvokimą apie kultūrinio paveldo svarbą ir išmokė vertinti tiek savo, tiek kitų kultūrų unikalumą. Be to, projekto metu stiprėjo informacinių technologijų įgūdžiai, anglų kalbos žinios, bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžiai, kurie yra esminiai globaliame pasaulyje XXI amžiaus realijų fone.

Svetlana Sluckienė

Lizdeikos gimnazijos mokytoja

Total
0
Dalinasi
Related Posts