Savaitraštis „Radviliškio kraštas“ prieš kelerius metus detaliai paviešino istoriją, kai rajono savivaldybės administracijos direktorė J. Margaitienė panoro prabangos – važinėti brangiausios komplektacijos automobiliu „VW Passat“. Po kelerių metų teismų maratono valdininkų prabangos troškimą teismas „nugesino“- už Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimą skyrė solidžią tūkstantinę baudą.
Pageidavimai – „kosminiai“
2016 m. Radviliškio rajono savivaldybės administracija, vadovaujama direktorės konservatorės J. Margaitienės, kreipėsi į Tarybą su prašymu pirkti du brangiausios automobilius – lengvąjį „VW Passat“ ir mikroautobusą „Multivan“.
Savivaldybės ponai pageidavo įsigyti brangiausios komplektacijos automobilius su labai įmantriomis techninėmis specifikacijomis. Buvo pageidaujama, kad šiuose automobiliuose būtų LED priekiniai žibintai, elektra valdomos mikroautobuso šoninės durys bei bagažinės dangtis automobiliui suteikia saugumo – taip Radviliškio rajono savivaldybė paaiškino šiuos ir kitus reikalavimus, keliamus dviems jos perkamiems naujiems automobiliams: lengvajam automobiliui bei keleiviniam mikroautobusui.
Nepaisyta Viešųjų pirkimų tarnybos rekomendacijos
Už akių mokesčių mokėtojų lėšų švaistymui bandė užbėgti ir Radviliškio rajono valdininkų potraukį prabangai pažaboti Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT).
„Schema – tipinė, pažeidimai – chrestomatiniai. Savivaldybės administracija pirmiausiai išsirenka automobilių modelius su pageidaujama komplektacija, pagal tai parašo pirkimo techninę specifikaciją ir nusiperka automobilius iš vieno tiekėjo, – sakė VPT direktorė Diana Vilytė. – Dalis techninės specifikacijos reikalavimų apskritai nesuderinami su racionaliu lėšų naudojimu, nors perkant automobilį iš mokesčių mokėtojų pinigų reikėtų kritiškiau įsivertinti pageidavimus ir galimybes“.
VPT išvadoje buvo nurodyta, jog techninė pirkimo specifikacija buvo skirta „Volkswagen“ (VW) modeliams „Passat“ ir „Multivan“. Siūlomas lengvasis automobilis turėjo atitikti 56 privalomus reikalavimus, keleivinis – 50. Pavyzdžiui, be minėtų LED žibintų ar elektra valdomų durų, savivaldybė mikroautobuse pageidavo „tamsios spalvos iš „Alcantara“ sėdynių apmušalų. Šiuos reikalavimus atitinka tik brangiausia ir gausiausiai sukomplektuota „Multivan“ versija – „Highline“. Taip savivaldybė automatiškai užprogramavo brangiausios automobilio versijos įsigijimą.
Tas pats paminėtina ir apie reikalavimų visumą lengvajam automobiliui: jo savivaldybė pageidavo su šviesios odos sėdynių apmušalais, parkavimo sistema su galinio vaizdo kamera, navigacijos sistema bei kita papildoma komforto ir saugumo įranga. Pageidautos komplektacijos automobiliai yra maždaug 1,5 karto brangesni nei baziniai modeliai. Vienintelis pirkimo dalyvis – UAB „Transalda“ – pateikė 83 090 eurų vertės pasiūlymą, kuriame lengvasis automobilis „VW Passat“ kainuoja 29 325 eurų, o mikroautobusas „VW Multivan“- 53 765 eurų. „Transaldos“ tinklapyje nurodoma, jog paprasčiausios komplektacijos naujas „Passat“ modelis kainuoja nuo 20 799 eurų, „Multivan“ – nuo 35 244 eurų.
Sutarties nutraukimas buvo vilkinamas
Po nepalankaus VPT verdikto, savivaldybė raštu informavo šią tarnybą, jog automobilių sutartys bus nutrauktos. Tačiau to padaryti neskubėta – į Vilniaus apygardos teismą dėl automobilių pirkimo sutarčių nutraukimo buvo kreiptasi beveik po pusmečio – 2017 m. balandžio mėnesį. Kol teismas pradėjo nagrinėti ieškinį, UAB „Transalda“ buvo mokamos įmokos su automobilį „VW Passat“, juo naudojosi savivaldybės administracijos direktorė J. Margaitienė.
UAB „Transalda“ paskaičiavimu, nutraukus sutartį, bendrovė patirtų nuostolių. Tad UAB „Transalda“ ir DNB bankas – trečioji šalis, nenorėdamos prarasti naudingos sutarties, pasiūlė savivaldybės administracijai sudaryti taikos sutartį. Sudarius tokią sutartį, savivaldybė atsisakytų savo ieškinio, pirkimo sutartys nenutraukiamos, o įmokos už automobilius mokamos toliau.
Taikos sutarčiai pritarė tuometinė Radviliškio rajono savivaldybės tarybos dauguma.
Brangių automobilių pirkimu susidomėjo prokuratūra
Savivaldybės administracijos prabangių automobilių pirkimas sudomino Šiaulių apygardos prokuratūrą, kurioje buvo inicijuotas Radviliškio rajono savivaldybės automobilių pirkimo viešojo intereso gynimas. Tačiau Radviliškio rajono savivaldybės administracija informavo VPT, jog nusprendė nutraukti sutartis ir prokuratūrai nebebuvo pagrindo taikyti viešojo interesų gynimo priemonių.
Tačiau po kiek laiko prokuratūra vėl gavo pareiškimą, kuriame buvo prašoma taikyti viešojo intereso gynimo priemones.
Po ketverių metų įstatymas triumfavo
Nepaisant vykstančių teismų, valdininkai su prabangiais automobiliais važinėjosi kaip su nuosavais. 2019 m. Vilniaus apygardos teismas atmetė prokurorės R. Timofejevienės ieškinį, tačiau prokurorė 2020 m. pradžioje kreipėsi į Apeliacinį teismą ir jis bylą sugrąžino atgal.
2020 m. rugsėjo 30 d. po beveik ketverių metų teismų maratono Radviliškio rajono savivaldybės administracijai už viešųjų pirkimų įstatymo pažeidinėjimą Vilniaus apygardos teismas skyrė 4 154,50 eurų baudą. Teismas savivaldybės administracijai priteisė sumokėti ir 1 500 eurų žyminį mokestį.
Tik įdomu, iš ko paskirtoji bauda turėtų būti išieškota – iš Viešųjų pirkimų komisijos narių, leidusių administracijai pirkti prabangius automobilius, ar iš administracijos direktorės J. Margaitienės, panorusios važinėti prabangiu automobiliu. Greičiausiai įvyks kaip visada – teismo paskirta bauda bus sumokėta biudžeto lėšomis, o tai reiškia – iš mokesčių mokėtojų pinigų.
Jonas Petrikas