Siūlomos valstybinės žemės sklypų paskirties pakeitimo procedūros turi būti tobulinamos

Siūlomos valstybinės žemės sklypų paskirties pakeitimo procedūros turi būti tobulinamos

Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), pakartotinai įvertino šiuo metu Seime svarstomus Žemės įstatymo pakeitimus, susijusius su be aukciono išnuomotos valstybinės žemės paskirties pakeitimo procedūromis. Nustatyta, kad siūlomi pakeitimai galimai neužtikrintų viešojo intereso bei skaidraus, racionalaus ir maksimaliai efektyvaus valstybinės žemės naudojimo bei jo kontrolės, kas ateityje nepakankamai užtikrintų valstybės, kaip žemės savininkės, proporcingos ir adekvačios naudos gavimo iš valstybinės žemės sklypų naudojimo.

STT ne pirmą kartą teikia siūlymus dėl statybų be aukciono išnuomotoje valstybinėje žemėje problematikos: buvo atliktas ne vienas antikorupcinis vertinimas (12), korupcijos rizikos analizė, vyko susitikimai su Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM ir verslo atstovais, dalyvauta Seimo komitetų veikloje svarstant Žemės įstatymo 9 ir 24 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 9(1) straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4274 (Projektas) pirmąjį variantą, kuris analitinės antikorupcinės žvalgybos duomenimis buvo naudingas atskiroms interesų grupėms.

Šiuo metu Seime svarstomas antrasis šio Projekto variantas, kuriame nebėra atskiroms interesų grupėms naudingų nuostatų, pvz., leidžiančių įteisinti statybas valstybinės žemės sklypuose, kuriuose faktiškai nėra statinių, dėl kurių šie sklypai buvo išnuomoti be aukciono. Tačiau STT siūlo jį tobulinti, siekiant užtikrinti proporcingą naudą valstybei už jai priklausančių žemės sklypų naudojimą bei išvengti įstatymo nuostatų interpretavimo rizikos ateityje.

Antikorupcinio vertinimo išvadoje pažymėta, kad Projekte skirtingai suformuluoti atvejai, kada sklypo naudojimo paskirtis ar būdas galės būti keičiamas, dėl ko galima skirtinga tokių atvejų interpretavimo rizika. Projektu siūlomi kriterijai jeigu valstybinės žemės sklypas yra išnuomotas ilgesniam negu 3 metų laikotarpiui“ ir „jeigu tokia statyba ir (ar) rekonstravimas galimi pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentų sprendinius ir atitinka nuomos sutartyje nurodytą valstybinės žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą“ nėra pakankami objektyviam ir pagrįstam sprendimui priimti. Taip pat Projekto nuostatos nedetalizuoja, kokiais atvejais galėtų būti nepriimamas sprendimas dėl valstybinės žemės nuomos be aukciono sutarties keitimo.

STT, siekiant apsaugoti viešąjį interesą, Projekte siūlo numatyti saugiklį, neleisiantį ateityje pakeisti žemės paskirties, jei statiniai neatitinka Žemės įstatymo reikalavimų, tačiau kažkokiu būdu buvo įregistruoti, todėl buvo sudaryta lengvatinė po jais esančios valstybinės žemės nuomos sutartis.
STT prevencijos pareigūnai atkreipė dėmesį, kad iš Projekto nuostatų lieka neaiškūs valstybinės žemės nuomos sutarties nutraukimo dėl pastatų būklės ar jų nenaudojimo, kriterijai, kas ir iki šiol buvo laikoma vienu esminių trūkumų, todėl siūloma Projekte juos detalizuoti.

Atkreiptas dėmesys, kad Projektu siūloma nustatyti mokestį už naujų statinių statybą, vietoje tų, kuriems eksploatuoti buvo išnuomota valstybinė žemė, ir leisti didinti statinių plotą daugiau kaip 40 proc. Tai rodo, kad valstybinės žemės sklypai buvo išnuomoti akivaizdžiai per dideli, nors turėtų būti nuomojamas tik toks žemės plotas, kuris reikalingas statiniui eksploatuoti, tačiau Projektu nesiūloma pirmiausia peržiūrėti visų nuomos sutarčių, įsitikinant, kad jos buvo sudarytos pagrįstai ir teisėtai.

STT  informacija

Exit mobile version