Šviežias pavasaris atneša ir naujų daržovių derlių. Deja, bet retas vaikas nuoširdžiai mėgsta jas valgyti. Jeigu savo vaikui leistumėte pasirinkti – šviežią morką ar šokolado gabalėlį – kaip manote, ką jis valgytų? Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad šokoladas varžovų neturi, tačiau psichologai įsitikinę, kad paskatinti vaikus savarankiškai rinktis sveikus ir maistingus produktus – įmanoma. Kaip tai padaryti?
Eglė Dapkevičė, Vaikų psichologijos ir psichoterapijos centro vaikų psichologė sako, kad vaiką paskatinti pačiam rinktis valgyti daržoves gali tik tėvų pavyzdys. Ji paaiškina, kad jie namuose turėtų ne tik patys valgyti daržoves, bet ir kantriai siūlyti jų paragauti vaikui. Dar geriau – įtraukti vaikus į maisto gaminimo procesą, o jeigu yra galimybė supažindinti juos su daržininkystės procesu.
Tokią pažintį skatina prekybos tinklo „Iki“ organizuojamas projektas Lietuvos darželiams „Iki Sodinčius“, jo dalyviai kviečiami laimėti šiltnamį.
„Šia iniciatyva jau ketverius metus skatiname kūrybišką vaikų pažintį su daržovėmis, jų atsiradimu ir nauda mūsų organizmui. Į šį projektą jau įsitraukė daugiau nei 18 tūkst. vaikų, o 60 darželių ugdytinių patys augina daržoves „Iki Sodinčiaus“ šiltnamiuose. Šiemet dovanosime dar 20 šiltnamių – darželinukus kviečiame sugalvoti, ką norėtų auginti savo darže, sukurti lysvės plakatą ir jį atsiųsti mums iki kovo 20 d.“, – paaiškina Indrė Baltrušaitienė, „Iki“ komunikacijos vadovė.
Baimė kyla iš nežinojimo
Pasak psichologės E. Dapkevičės, vaikai dažnai rauko nosį pamatę daržoves, nes jų nepažįsta: „Tyrimai atskleidžia, kad vaikui reikia pasiūlyti tą patį patiekalą net 10-15 kartų, kol jis tampa mėgstamas. Tokia pati taisyklė galioja ir daržovėms – norint, kad vaikai valgytų daugiau šviežių produktų, reikia skatinti juos ragauti.“
Ji priduria, kad ugdant mitybos įpročius labai svarbu nedaryti spaudimo ir nesivelti į kovą su vaiku dėl suvalgytų kąsnių: „Svarbiausia nuosekliai laikytis „vieno kąsnio taisyklės“ – kaskart patiekiant daržovių paprašyti paragauti bent vieną kąsnelį. Grasindami, bausdami ar papirkinėdami teigiamų rezultatų nepasieksite.“
Psichologė pateikia 5 patarimus, kuriais kantriai vadovaujantis, paskatinsite vaikus sąmoningai rinktis daržoves ir vaisius.
- Pozityviai kalbėkite apie daržoves
Pašnekovė tėvams pataria nekartoti vaiko naudojamų frazių, kai jis atsisako valgyti: „nemėgstu“, „neskanu“ ir pan. Vietoje šių frazių reikėtų padrąsinti vaiką ragauti: „Tu dar pamėgsi tai“, „Dar neparagavai pakankamai kartų“.
„Negąsdinkite vaiko tokiais posakiais, kaip „Susirgsi, jei nevalgysi daržovių“. Žinutė apie gaunamą naudą yra veiksmingesnė, nei grasinimai apie galimą žalą“, – akcentuoja E. Dapkevičė.
Ji primena, kad akcentuojama maisto nauda turi būti aktuali vaikui. Pavyzdžiui, vaikams svarbi ne daržovių nauda sveikatai, o jaučiamas malonumas jas skanaujant: Kuo vaikas jaunesnis, tuo mažiau supranta tokias abstrakčias sąvokas kaip „sveikata“ . Motyvuokite vaikus paragauti daržovių, papasakodami apie jų skonį.“
- Paskatinkite vaiką išsakyti nuomonę
Psichologė pataria tėvams paskatinti vaikus išsakyti nuomonę apie ragaujamą maistą. Tai daryti galima pasiteiraujant, koks kvapas, skonis vaikams yra malonus ir nemalonus, paklausiant, kokias emocijas pajuto paragavus tam tikrą daržovę.
„Papasakokite vaikams apie daržovių ir vaisių įvairovę, rūšis, kilmę, kultūrinį paveldą. Tokias edukacijas papildykite smagiomis viktorinomis“, – pataria pašnekovė.
- Tyrinėkite daržoves žaisdami
Ragaujant naują daržovę ar vaisių patariama jį kartu su vaiku apžiūrėti iš visų pusių – paliesti, pakilnoti, pajusti paviršiaus netolygumus.
„Pauostykite, pagalvokite ką primena kvapas, po truputį ragaukite – kiekvienas pojūtis prisideda prie skonio pajautimo. Padrąsinkite vaikus kalbėti, ką jie jaučia – paprašykite palyginti, kuo skiriasi maisto produktai, įvertinti, kuris yra saldžiausias ar rūgščiausias. Tokie tyrinėjimai ne tik sudomina vaiką maistu, bet ugdo ir vaiko dėmesingumą“, – pasakoja pašnekovė.
- Būkite kūrybiški patiekdami daržoves
Ne paslaptis, kad vaikai mieliau valgo daržoves, jeigu jos yra pateiktos patraukliai. Anot ekspertės, vaikų motyvaciją jas ragauti paskatins linksmi ir spalvoti paveiksliukai iš daržovių lėkštėje, kūrybiški salotų pavadinimai pavyzdžiui, „Švytinčios morkos“, „Galingieji brokoliai“.
„Visada su savimi turėkite daržovių ir pasiūlykite jų paragauti, kai vaikas gerai nusiteikęs. Tyrimai rodo, kad turint įdomiai supakuotą tokių užkandžių dėžutę, sumažėja nesveikų produktų užkandžiavimas“, – primena psichologė.
- Nesureikšminkite naujo maisto
Ji pataria vengti pareiškimų, kad šiandien pietums bus kažkas naujo: „Vaikas tokią žinutę gali sutikti su įtarimu ir dėl to atsisakyti to „kažko naujo“. Naujus patiekalus pateikite be didelių ceremonijų.“
Naujas daržoves rekomenduojama pradėti ragauti kaip užkandį, o ne pagrindinį patiekalą. Tai sukels mažesnį vaikų pasipriešinimą naujam, dar nepažintam maistui.
Psichologė akcentuoja, kad ugdyti vaiko meilę maistui ypač svarbu, nes besimėgaujantys maistu suvalgo daugiau naujo, dar neragauto maisto: „Pavyzdys yra užkrečiamas, todėl kartais užtenka vien mūsų pozityvaus požiūrio ir žaismingumo tyrinėjant daržoves, siekiant vaikus paskatinti sveikai maitintis.“
Daugiau informacijos:
Indrė Baltrušaitienė, Komunikacijos vadovė
Mob. tel. +370 676 45334
El. p. indre.baltrusaitiene@iki.lt