Kokie melagingų skambučių tipai, labiausiai pamėgti sukčių?
Pranešimas apie nebūtą eismo įvykį. Melagingas pranešimas apie asmens sužalojimą. Imituojamos problemos banke. Meluojama apie turimus „netikrus“ pinigus. Siunčiama trumpoji žinutė – „Sveikiname! Jūs laimėjote“.
Kaip pasisavinama tapatybė?
Prašoma detaliai atsakyti į SMS žinutę (pavyzdžiui, norint atsiimti „prizą“). Prašoma atsakyti į klausimus telefonu (slepiamasi už neva vykdomo anketavimo). Prašoma užpildyti duomenis nurodytose internetinėse nuorodose.
Ką dažniausiai imituoja sukčiai arba vagys, siekdami patekti į Jūsų būstą?
Prisistato socialiniais darbuotojais (apeliuojama į potencialios aukos sveikatos būklę, prižadama teikti įvairias paslaugas), pareigūnais (imituojami bylų tyrimai) arba įvairių įmonių darbuotojais (siūlo pirkti malkas, įvairias kitas prekes su didelėmis nuolaidomis ir pan.).
Kokių veiksmų rekomenduojama imtis, jei pokalbio metu įtarėte, kad bendraujate su nusikaltėliu?
Paprašykite „skambintojo“ paskambinti vėliau – raskite pasiteisinimą ir laimėkite laiko susivokti, kas vyksta. Susisiekite su tarnyba, iš kurios jie atėjo ir įsitikinkite, kad jie nėra apsimetėliai.
Nepriimkite jokių sprendimų vienas(-a) – paskambinkite giminaičiams, artimiesiems, nueikite pas kaimynus, paaiškinkite situaciją ir paprašykite pagalbos. Neatskleiskite asmeninių duomenų: asmens kodo, elektroninės bankininkystės kodų ir kt. Jokie darbuotojai, pareigūnai ir kiti tarnautojai telefonu, elektroniniu paštu ar SMS žinutėmis neprašo pateikti asmeninių duomenų.
Ar realių valstybės institucijų pareigūnai (specialistai) prašo pateikti asmens duomenis telefonu arba elektroniniu paštu?
Ne. Policijos pareigūnai telefonu niekada nemini įtariamųjų pavardžių ir stengiasi telefonu neatskleisti savo tyrimo detalių. Elektroninės bankininkystės prisijungimai yra konfidenciali informacija ir nei policijos, nei jokios kitos institucijos, net ir banko, kuriame yra Jūsų sąskaita, darbuotojai jų telefonu neprašys. Sprendimas – informuokite „pašnekovą“, kad tuoj atvyksite į įstaigą ir ten išsiaiškinsite visus klausimus.
Ką daryti, jei įtartinas asmuo primygtinai reikalauja įsileisti į būstą?
Paprašykite jo per durų akutę ar pan. parodyti pažymėjimą, paklauskite jo vardo, pavardės, pareigų, kontaktų ar viršininko telefono numerio. Jei pastebite, kad „darbuotojas“ sutrinka, atsisakykite jį įsileisti. Pasakykite „darbuotojui“, kad informaciją apie jį patikrinsite telefonu, bendraudamas (-a) su artimaisiais ar Jums gerai žinomais institucijų specialistais.
Praneškite, kad „darbuotoją“ dominančius klausimus tvarko Jūsų patikėtinis (sūnus, anūkas, kaimynas, socialinis darbuotojas ir pan.), kuris kaip tik dabar pas Jus atvyksta. Atsisakykite tęsti pokalbį ir skambinkite informuoti apie esamą padėtį patikimam asmeniui arba 112.
Kokie yra pagrindiniai kišenvagių tipai (kas imituojama) ir kokiomis situacijomis jie naudojasi?
Paslaugus praeivis: priartėja prie Jūsų norėdamas padėti (pvz., nori nuvalyti Jūsų striukę ar vienas asmuo apipila Jus, kitas asmuo bando išvalyti dėmę). Pagalbos prašantis praeivis: priartėja prie Jūsų prašydamas pagalbos (pvz., išbarsto nešamus daiktus) ir kol Jūs jam padedate, kitas asmuo Jus apšvarina. Spūstys viešose erdvėse (viešajame transporte): asmuo netikėtai atsitrenkia į Jus, prisispaudžia prie Jūsų. Labdaringa veikla užsiimantys asmenys: prašo Jūsų piniginės aukos ir ragina pasirašyti formoje. Draugiškas prekeivis: bando įsiūlyti prekę, ją intensyviai reklamuoja, stengiasi maksimaliai sukoncentruoti Jūsų dėmesį į ją, o kitas asmuo Jus apšvarina.
Kokie yra pagrindiniai patarimai, siekiant likti neapvogtam kišenvagių?
Vertingus daiktus laikykite vidinėse kišenėse. Įsitikinkite, kad Jūsų rankinės užsegtos ir nepalikite jų be priežiūros. Nedėkite piniginės ant pirkinių krepšio viršaus. Lankydamiesi viešose vietose venkite spūsčių ir žmonių susibūrimo vietų, nesibraukite pro jas. Nukentėję nuo kišenvagių visada praneškite 112.
Radviliškio rajono Policijos komisariato informacija