Pastebėta, kad kai kurie klientai, pereidami nuo vieno elektros tiekėjo prie kito, susiduria su dvigubu apmokestinimu. Į redakciją kreipėsi Radviliškio rajono gyventoja Genovaitė (redakcijai vardas ir pavardė yra žinomi), kuri papasakojo, kad pereinamuoju laikotarpiu gavo susimokėti už tuos pačius skaitiklio parodymus tiek UAB „Ignitis“, tiek pasirinktam nepriklausomam elektros energijos tiekėjui UAB „Perlas energija“.
Vyksta antras etapas
Šiuo metu elektros energijos vartotojai gali pasirinkti tinkamiausią jiems elektros energijos tiekėją. Laikotarpiu nuo 2020 iki 2023 m. trimis etapais yra atsisakoma monopolinių visuomeninio tiekėjo paslaugų ir sukuriamos sąlygos veikti nepriklausomiems elektros energijos tiekėjams. Šiuo metu vyksta antrasis tiekėjo pasirinkimo etapas. Nepriklausomą elektros tiekėją renkasi tie vartotojai, kurie sunaudoja 1000-5000 kWh per metus. Galimi pasirinkimai: UAB „Ignitis”, UAB „Perlas energija”, „Vilniaus elektra“, UAB „Enefit“, UAB „Elektrum Lietuva“, UAB „EGTO energija“, MB „Birštono elektra“. Daugiausia pageidaujančių sudaryti sutartis su UAB „Ignitis“ bei UAB „Perlas energija“.
Pateikti apmokėjimo kvitai
Pasipiktinusi neaiškiu apmokėjimu, į redakciją atvykusi klientė pateikė savo bei draugės apmokėjimo už elektros energiją kvitus, pagal kuriuos matoma, kad už tuos pačius parodymus buvo sumokėta tiek UAB „Ignitis“, tiek UAB „Perlas energija“. Štai Genovaitės kvitų parodymai: šių metų rugpjūčio 1 d. UAB „Ignitis“ gyventoja deklaravo elektros rodmenis nuo 6324 iki 6368 ir sumokėjo 6,69 Eur. To paties mėnesio pabaigoje vartotoja už elektrą mokėjo jau kitam nepriklausomam elektros energijos tiekėjui – UAB „Perlas energija“. Mokėjimas įvyko rugpjūčio 31 d., vėl rodoma, kad mokama už deklaruotus nuo 6324 rodmenis, tik pridedama elektra, kurią žmogus suvartojo per rugpjūčio mėnesį, tai yra, deklaruojama iki 6405. Šį kartą elektros vartotoja sumokėjo 12,88 Eur. Analogiška ir jos draugės situacija. Rugpjūčio 1 d. UAB „Ignitis“ buvo deklaruoti duomenys nuo 2990 iki 3130 bei už elektrą sumokėta 21,28 Eur. Rugpjūčio 31 d., mokant kitam tiekėjui – UAB „Perlas energija“ – nurodomi vėl tie patys pradiniai deklaravimo rodikliai – 2900, o per rugpjūčio mėnesį skaitiklis pasisuko iki 3227, dėl ko teko sumokėti 37,68 Eur. Tiek vienu, tiek kitu atveju gyventojos buvo priverstos susimokėti už tą patį elektros kiekį, tik skirtingoms bendrovėms.
Problemą pripažino UAB „Ignitis grupė“
Dėl iškilusių neaiškumų kreipėmės į UAB „Ignitis“. Buvo pateikti apmokėjimo už elektrą kvitai. Klausėme, kodėl susidarė tokia situacija ir ar galimas dalykas, kad tokie dvigubi mokėjimai susidarydavo ir kitiems klientams.
UAB „Ignitis grupės“ Komunikacijos tarnybos ryšių su visuomene projektų vadovas Lukas Zadarackas atsakė: „Iš pradžių svarbu pažymėti, kad nutraukdami visuomeninio tiekimo sutartis, klientai iki mėnesio pabaigos turi pateikti paskutinius faktinius elektros suvartojimo rodmenis. Pirmojo kliento sutartis buvo nutraukta nuo 2021-07-31, bet jis rodmenų per liepos mėnesį nepateikė, jie buvo gauti tik rugpjūčio 1 d. kartu su atliktu mokėjimu. Dėl šios priežasties kliento rodmenys nebuvo įvesti ir perduoti ESO, o iš jo nenukeliavo pas pasirinktą nepriklausomą tiekėją. Šiuo metu visas kliento atliktas mokėjimas (6,69 Eur) yra laikomas permoka. Kito kliento situacija identiška: sutartis nutraukta 2021-07-31, mokėjimas atliktas rugpjūčio 1 d. ir šiuo metu yra fiksuojamas kaip permoka.“
Ką turėtų daryti klientas
Lukas Zadarackas sako, kad klientams užtektų kreiptis į „Ignitis“ klientų aptarnavimo specialistus, jeigu yra galimybė, pateikti kvitus ar tiesiog įvardinti rodmenis, už kuriuos jie norėjo sumokėti iki liepos 31 d. Tuomet kliento sutartyse bus pataisytos sąskaitos už liepos mėnesį, o atnaujinti rodmenys bus perduoti ESO, kuris eletros skaitiklio rodmenis perduos kliento pasirinktam nepriklausomam tiekėjui.
ESO: laiku nedeklaravus skaitiklio parodymų, gali tekti mokėti brangiau
Kada susidaro dvigubos sąskaitos už elektros energiją, paklausėme Energijos skirstymo operatoriaus (ESO). Ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas informavo, kad dvi sąskaitos už tą patį laikotarpį gali atsirasti tuomet, kai klientas nedeklaruoja savo elektros skaitiklio rodmenų savo tiekėjui ir jam pagal teisės aktus yra taikomas vidutinis suvartojimas. Perskaičiavimas įvyksta, kai klientui deklaravus realų suvartojimą ar inžinieriui nurašius skaitiklio rodmenis, identifikuojamas ženklus nuokrypis. Tokiu atveju įvyksta perskaičiavimas už praeities laikotarpius, kas įtakoja patikslinančios sąskaitos atsiradimą. Elektros energijos apskaičiavimas pagal vidutinį vartotojo elektros energijos suvartojimą taikomas visiems nepriklausomo tiekėjo ir garantinio tiekimo vartotojams, kurie nedeklaruoja energijos suvartojimo iki mėnesio pabaigos. Vidutinis elektros energijos kiekis nustatomas pagal vartotojo elektros suvartojimo per paskutinius 12 kalendorinių mėnesių, duomenis. Jeigu metų vartojimo istorijos nėra, tada – pagal rinkos vidurkį. Kad klientai išvengtų patikslinančių sąskaitų, rekomenduojama deklaruoti skaitiklio rodmenis savo tiekėjui, kaip numatyta teisės aktuose. Prieš pradedant gauti paslaugas iš nepriklausomo tiekėjo, yra būtina deklaruoti elektros skaitiklio rodmenis visuomeniniam tiekėjui. Tai padaryti yra aktualu beveik pusei visų šalies energijos vartotojų – tiek per šiuos metus turi pasirinkti nepriklausomą energijos tiekėją. To nepadarius laiku, neapmokėtos kilovatvalandės bus perskaičiuotos kitu, galimai brangesniu, tarifu. Konkreti kaina priklausys nuo pasirinkto plano. Pasirinkus nepriklausomą tiekėją anksčiau numatyto termino, taip pat labai svarbu pranešti apie aktualius skaitiklio rodmenis iki einamo mėnesio paskutinės dienos.
Gyventojams siūlome likti budriems ir atidžiau žiūrėti į apmokamas sąskaitas už elektrą, nes savo pinigine galite pasirūpinti tik jūs patys.
Rita Grigalienė
Savaitraščio „Radviliškio kraštas“ korespondentė