Radviliškio miesto seniūnijos iniciatyva Eibariškių mikrorajone įrengiama 700 kvadratinių metrų automobilių stovėjimo aikštelė. Gyventojai ne vienerius metus jos prašė, todėl seniūno veiklumas pateisinamas. Jei ne vienas bet… Panašu, kad tai daroma neteisėtai! Valdžios vyrai nusprendė nepaisyti įstatymų: sklypo naudojimas nesuderintas su Nacionaline žemės tarnyba, statybos leidimas negautas. Dar daugiau. Nėra net žinoma, kokia suma bus išleista. Puse lūpų kalbama, kad kainuos 25 tūkstančius eurų, nors darbai nėra nupirkti viešojo pirkimo būdu. Šiai dienai oficialiai patvirtinta, kad reikalinga suma bus paskirta iš bendro 700 tūkstančių eurų katilo.
Gyventojai: reikia aikštelės
Atlikdama 2017 metų pabaigoje Eibariškių seniūnaitijos gyventojų apklausą,
Radviliškio miesto seniūnija išgirdo vieną iš prašymų – gyventojams reikia
automobilių stovėjimo aikštelės. Tikra tiesa, tame mikrorajone prie
daugiaaukščių namų trūksta vietos automobiliams. Be to, Povyliaus gatvėje yra
tinkamos vietos. Todėl beliko atsiraitojus rankoves dirbti ir stengtis.
Pamiršti įstatymai ir jų reikalavimai
Prieš pradedant statybas, reikia suderinti ne su viena institucija.
Aikštelė numatyta valstybei priklausančiame žemės sklype, kurį patikėjimo teise
valdo Nacionalinė žemės tarnyba. Radviliškio skyriaus vedėjas Algirdas Gedminas
patvirtina, kad yra gauti dokumentai derinimui, tačiau nėra duotas sutikimas.
Neslepiama, kad dar nėra viskas suderinta ir dėl matininkų ar projektuotojų
kaltės tai užtruko. Statybos inspektoriai tvirtina, kad 700 kvadratinių metrų
aikštelė, skirta automobilių stovėjimui, yra II grupės nesudėtingas statinys,
kurio statybai reikalingas leidimas. Tiesa, statybos leidimus išduoda rajono
savivaldybės administracijos Architektūros skyrius. Administracijos direktorės
Jolantos Margaitienės leidimu, jame patvirtinama, kad dėl statybos leidimo
niekas net nesikreipė.
Seniūnas: viskas teisėta
Miesto seniūnas Ernestas Mončauskas: „Kur pernai nespėjome atlikti darbų,
tai darome šiemet. Projektą užsakė Statybos skyrius, kas ruošė jį – aš nežinau.
Kur yra problema?“ Pradėjus tikslintis, ar yra suderinta su NŽT, ar gautas
statybos leidimas, valdininkas pradėjo stebėtis: „Yra Statybos skyrius, jie yra
užsakovai. Užsakovas suformavo rangovui (UAB „Helanas“ – red.) užduotį ten
įrengti aikštelę. Pernai buvo orai prasti, tai pradėjo vežti medžiagas ir
dirbti.“ Dar kartą tikslinantis dėl leidimų, seniūnas pradėjo išsisukinėti:
„Kur yra čia problema? Ar problema, kad mes ten darome? Dėl leidimų, tai
klausimai ne man, aš nesu kompetentingas į juos atsakyti. Tačiau esu
įsitikinęs, kad viskas daroma pagal įstatymus.“ Tiesa, pokalbis su seniūnu vyko
vasario 27 dieną ir, nepraėjus nė valandai, seniūnas E. Mončauskas buvo pastebėtas
mindžikuojantis prie Statybos skyriaus vedėjo Gintauto Vičo durų.
Aprašas yra, darbai vyks
Gilinantis Statybos skyriuje, paaiškėjo, kad S.Pakarklio įmonė parengė
aprašą dar pernai metais. Apraše įvardijama ne naujos statybos automobilių
aikštelė, o menamos aikštelės paprastasis remontas, nors iki šiol ten žaliavo
žolė. Apraše nurodyti visi darbų kiekiai ir medžiagos, kurios suvežtos į tą
vietą. G.Vičas patvirtina, kad iniciatyva atėjo iš seniūnijos, bet dėl leidimų
nurodė nelabai galintis paaiškinti. Jo manymu, atsakinga administracija, bet
koks konkretus skyrius, jis nežinantis, todėl nukreipė pas savo tiesioginę
vadovę, administracijai vadovaujančią Jolantą Margaitienę. Paprašytas
pakomentuoti, ar tikslinga neįvedus paviršinio vandens sistemų įrengti
automobilių aikštelę, valdininkas tik gūžtelėjo pečiais. Jis sutiko, kad
situacija, kokia yra su Gedimino gatvėje šalia Policijos komisariato esančia
aikštele, kur palijus telkšo didžiulės balos, tikrai gali pasikartoti.
Leidimas nėra duotas
Radviliškio rajono savivaldybės administracijos direktorė J. Margaitienė nieko konkretaus negalėjo pasakyti. Ji stebėjosi, kad paprastam statiniui nereikėtų leidimo. Jos nuomone, statybos darbai ten neturėtų būti savavališkai atliekami. Ar mokės baudą, jei bus nustatyta savavališka statyba, valdininkė neatskleidė. Architektūros skyriaus vedėjas Artūras Valuckas patvirtino, kad leidimas nėra išduotas ir su jo skyriumi niekas nieko nederino. Vyriausiasis rajono architektas nesivėlė į pamąstymus, ar taip turėtų būti formuojamas miesto įvaizdis, ar chaotiškai bet kokioje miesto vietoje įrengiamos automobilių stovėjimo aikštelės, ar tai vėliau netrukdys kitam eismui, nes ten yra ir autobusų sustojimo vieta.
Aikštelė virto bala
Kovo pradžioje Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija gavo
pranešimą apie galimą neteisėtą administracijos vykdomą automobilių stovėjimo
aikštelės statybą. Apie tai sužinoję rajono valdininkai pradėjo panikuoti bei
įnirtingai ieškoti, kas apie tai galėjo pranešti. Maža to, jis sugalvojo ir
pateisinimų: planuojama aikštelė virto … bala! Administracijos atstovės spaudai
Eligijos Zoltnerienės atsiųstame paaiškinime teigiama: „ informuojame, kad
A. Povyliaus g., Radviliškio m., aikštelės statybos darbai šiuo metu nėra
vykdomi. Atsižvelgdama į tai, kad ateityje svarstoma galimybė šioje vietoje
įrengti automobilių stovėjimo aikštelę ir į tai, kad šioje vietoje dėl esamos
įdubos nuolat renkasi lietaus vanduo, Radviliškio miesto seniūnija nusprendė
išlyginti įdubą. Ateityje šioje vietoje yra planuojama įrengti automobilių
stovėjimo aikštelę, šiuo metu yra koreguojamas projektas. Lėšos šiai aikštelei
įrengti atskirai nėra išskirtos, jos yra bendroje 700 tūkst. eurų sumoje,
skirtoje rajono gatvėms ir keliams, susisiekimo komunikacijoms ir kitiems su
kelių tvarkymu ir priežiūra susijusiems darbams.“
Valdininkams aikštelė – ne statinys
Maža to, kad tarsi burtininko lazdele pamojavus aikštelė pavirto bala,
valdininkai nusprendė, kad tai net ne statinys. E.Zoltnerienės atsakyme
nurodoma, kad „primename, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos
įstatymu, statinys – tai nekilnojamasis daiktas (pastatas arba inžinerinis
statinys), turintis laikančiąsias konstrukcijas, kurios visos (ar jų dalis)
sumontuotos statybos vietoje atliekant statybos darbus.“ Kai yra patogu,
išsirankiojamos tinkamos frazes ir jos pateikiamos kaip nekintanti aksioma.
Tačiau LR Aplinkos ministro įsakymu patvirtintame statybos techninio reglamente
„Statinių klasifikavimas“ aiškiai ir nedviprasmiškai parašyta, kad aikštelė yra
nesudėtingas statinys. Be to, papildomai pažymima, jog didesnė negu 100
kvadratinių metrų aikštelės priklauso II grupei, kuriai privalomi statybos
leidimai. Po statybos inspektorių apsilankymo bus sudėlioti visi taškai ant
„i“. Tiesa, tai jau būtų antras kartas, kai J.Margaitienė nusižengtų statybas
reglamentuojančių teisės aktų nuostatoms.
Kokia tikroji kaina?
Po tokių valdininkų „viražų“, visiškai nebeaišku, kiek kainuos 700 kvadratinių metrų automobilių aikštelės įrengimas. Nors darbai nepradėti, bet duobė didesnė negu prieš tai galėjo būti, o atvežtos medžiagos kaip smėlis, skaldelė, žvyras kraunami į lengvuoju automobiliu tempiamas priekabas ir išvežami nežinoma kryptimi. Puse lūpų savivaldybės koridoriuose kalbama, kad numatyti 25 tūkstančiai eurų, o tai yra daugiau negu 37 eurai vienam kvadratiniam metrui. Tačiau, jei nėra atliktas viešasis pirkimas, jei nėra numatyta galutinė suma, tai kas galėtų dabar paneigti, kad tas žvyras neatsidurs kitur!? Akivaizdu, kontrolės jokios, o sąlygos sudaromos, kad atsirastų tinkama proga. Klausimas, ką reikėjo veikti visą žiemą? Seniūną galima pateisinti – jis buvo užsiėmęs ne „durniaus“, o sniego stumdymu. Bet kur kiti administracijos valdininkai? Be to, ar nėra koks nors parengtas aprašas, pagal kurį eiliškumo tvarka būtų tvarkomos daugiabučių namų aikštelės. Žmonėms būtų daug aiškiau ir paprasčiau.
Marius Aleksiūnas