Šiemet keliuose padaugėjo sukčių. Per devynis mėnesius jų užregistruota 58 proc. daugiau nei per tą patį laikotarpį pernai. Ekspertai prognozuoja, kad sunkmečiu sukčiavimo atvejų tik daugės.
Bandymai išgauti milijonines sumas
Vairuojant automobilį svarbu ne tik laikytis kelių eismo taisyklių, bet ir patekus į avariją realiai įvertinti situaciją, nedaryti skubotų veiksmų.
„Vadinamųjų „pakišinėtojų“ mūsų šalies keliuose vis daugėja. Šiemet matome labai didelį tokių dirbtinai sukeltų kelių įvykių augimą. Įtakos tam gali turėti ir ekonominė situacija Lietuvoje – žmonės sugalvoja įvairių neteisėtų būdų pasipelnyti.
„Mūsų bendrovės duomenimis, šiemet per devynis mėnesius šalyje nustatyta beveik 1,3 tūkst. sukčiavimų keliuose. Neteisėtai bandytų gauti išmokų suma jau viršija 1,7 milijonų eurų, – situaciją komentuoja „Lietuvos draudimo“ (LD) Žalų departamento vadovas Artūras Juodeikis. – Pernai sausio–rugsėjo mėnesiais užfiksavome 543 nustatytus sukčiavimo atvejus kelyje, o neteisėtai bandomų gauti išmokų suma viršijo pusę milijono eurų. Prieš pandemiją, 2019 metais per tą patį laikotarpį žalų skaičius siekė 400 atvejų, neteisėtai bandyta gauti netoli pusės milijono eurų“, – sako A. Juodeikis.
Griebiasi įvairios taktikos
Į apgavikų pinkles vairuotojai patenka dėl kelių priežasčių.
„Pirmiausia žmonės ne visai tinkamai įvertina neva mandagų kito kelių eismo dalyvio gestą. Analizuodami situacijas matome, kad sukčiai dažnai suteikia pirmumo teisę kitam vairuotojui, nors ja turėtų naudotis patys. Parodantys gestą ir trumpai stabtelėdami, jie praleidžia kitą vairuotoją, o tada specialiai sukelia avariją. Taigi lengviausia išvengti tokių situacijų – visuomet laikytis kelių eismo taisyklių“, – pasakoja A. Juodeikis.
Anot jo, vieni iš pačių populiariausių dirbtinai sukeltų eismo įvykių nutinka žiedinėse sankryžose.
„Sukčiai išmaniai pasinaudoja kitų eismo dalyvių neatsargumu, važiuojant sudėtingomis žiedinėmis sankryžomis, didesniu eismo juostų skaičiumi, parkavimu aikštelėse. Klientai dažnai pasakoja, jog buvo tikri, kad netrukdys kitiems eismo dalyviams, tačiau iš kažkur išniro kitas automobilis“, – patirtimi dalijasi draudimo ekspertas.
Veikia net keliese
Nustatyti įvykių aplinkybes, kurios buvo iš tiesų, padeda vaizdo įrašai, nuotraukos iš avarijos vietos, finansiniai dokumentai ir kitos priemonės.
„Jau nuo 2007 metų itin daug dėmesio skiriame, siekdami nustatyti sukčiavimų atvejus. Pasitaiko žmonių, kuriems per metus nutinka net 80 eismo įvykių vis toje pačioje vietoje. Kartais sukčiai veikia keliese su atskiromis transporto priemonėmis. Tada patekti į specialiai sukurtą eismo įvykį yra dar didesnė tikimybė“, – teigia ekspertas.
Pasak jo, tokie eismo įvykiai ne tik pridaro finansinių nuostolių, sukeltas išgąstis neigiamai paveikia tiek vairuotojų, tiek ir keleivių sveikatą.
Specialiai vilkina laiką
„Kad ir kaip būna sudėtinga, būtina kuo ramiau žvelgti į esamą situaciją. Itin svarbu viską ramiai apgalvoti, o geriausia – skambinti policijos pareigūnams. Vienas svarbiausių dalykų – iškart pasidaryti eismo įvykio, automobilio padėties kelyje, aplink esančių kelio ženklų nuotraukas, nepamiršti dangos ženklinimo. Jei suvokiate, jog esate nekaltas, tačiau jus bando įtikinti kitaip – tai dar vienas ženklas, jog susidūrėte su kelių sukčiais. Nesileiskite įtikinami, jog verta susitarti vietoje, neatsiskaitykite vietoje grynaisiais pinigais, net jei tai yra siūloma. Sukčiams būdinga vilkinti laiką pildant eismo įvykio deklaraciją, pasitaiko, jog jie neturi automobilio dokumentų. Visi tokie ženklai rodo, kad yra didelė tikimybė, jog jus bando apgauti, kad prisiimtumėte kaltę už eismo įvykį“, – pasakoja A. Juodeikis.
Sukčiai dažnai bando naudotis emocine kito vairuotojo padėtimi – išsigandęs žmogus dažnai ne taip realiai ir racionaliai geba vertinti situaciją. Galbūt todėl iš visų sukčiavimo formų dažniausiai draudikai susiduria būtent su kelių sukčiais.
„Pildydami dokumentus, iki galo įvertinkite situaciją, jei reikia – pasitarkite su artimaisiais, tačiau svarbiausia – nepriiminėkite skubotų sprendimų“, – pataria A. Juodeikis.
KL, LD informacija