Švietimo sektorius po socialinės ir sveikatos apsaugos sričių yra viena labiausiai finansuojamų valstybėje. Savivaldybėse mokyklų išlaikymui skirtos lėšos sudaro daugiau nei pusė biudžeto. Rajono bendruomenei neabejotinai svarbu, kokią švietimo kokybę suteikia visų lygių mokyklos. Vienas tokių rodiklių yra nacionaliniai mokinių pasiekimų patikrinimo testai. Deja, ne visų mokyklų direktoriai ar administracijos geranoriškai yra linkusios atskleisti neseniai vykdytų diagnostinių ir standartizuotų testų rezultatus. Itin piktybiškai su žurnalistu bendrauti atsisako Gražinos pagrindinės mokyklos administracija.
Testai kaip patikrinimas
Nacionalinis egzaminų centras organizuoja ne tik baigiamuosius egzaminus.
Nuo 2015 metų Lietuvos mokyklose yra pradėti vykdyti diagnostiniai ir
standartizuoti testai. Tai yra tam tikra priemonė nustatyti ne tik mokinių
pažangumą, bet ir jų pasiekimų pokyčius ar sritis, kuriose jiems reikėtų
daugiau pagalbos. Testų rezultatai taip pat svarbūs ir mokyklų darbui
įvertinti. Mokytojai gali pasižiūrėti, ką labiau klasėje reikėtų akcentuoti,
administracija situaciją stebėtų ir laiku reaguotų į tam tikrus pokyčius.
Neabejotinai absoliuti dauguma mokytojų testus atlieka sąžiningai. Bet
redakciją pasiekė tam tikra informacija, kad atsiranda tam tikros pastangos
pagražinti ar įtakoti rezultatus. Pats lengviausias kelias – „padedant“
mokiniams atlikti užduotis ar vertinant testus pagerinti atsakymus. Dažnai
tėvai būna šokiruoti, kai jų atžala, kelerius metus mokydamasi gerais arba
labai gerais pažymiais, perkelta į aukštesnę klasę ar persikėlusi į kitą
mokyklą, staiga iš pirmūno tampa blogiausiu klasės mokiniu ar visišku beraščiu.
Paklausimai išsiųsti visiems
Rajone šiuo metu 12 mokyklų, kuriose mokslo metų pabaigoje antrokai,
ketvirtokai, šeštokai ir aštuntokai vykdė jiems parengtas testų užduotis. Tarp
mokinius tikrinusių švietimo įstaigų yra pradinės, progimnazijos, pagrindinės
ir gimnazijos. Paradoksas, bet pačios mokyklos vykdo testus, o tų pačių mokyklų
mokytojai vertina mokinių atliktus testus. Nacionalinis egzaminų centras teikia
tik metodinę pagalbą, kaip vykdyti ir vertinti rezultatus. Vėliau jie tik
susistemina rezultatus visos Lietuvos mastu. Kad nebūtų iškraipoma informacija,
nes šiuo metu tik Baisogalos gimnazija viešina 6 ir 8 klasių pasiekimus,
redakcija išsiuntė paklausimus visoms 12 mokyklų dėl duomenų suteikimo apie
klasių testų atsakymų vidurkius.
Atsarga gėdos nedaro
Į paklausimą labai greitai atsakė Baisogalos gimnazijos direktorė Rita
Juškevičienė, nurodžiusi, kur rasti prašomą informaciją, bei V. Kudirkos
progimnazijos direktorė Rasa Dagienė, atsiuntusi 4,6 ir 8 klasių informaciją.
Grinkiškio gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Rasa Poškienė ir
Vaižganto progimnazijos direktorė Nijolė Krušienė, Šiaulėnų gimnazijos
direktorius Vytautas Jarašiūnas pateikė informaciją be didelių ginčų.
Baisogalos mokyklos – darželio administracija atsiuntė tik 4 klasių vidurkius,
nes direktorė ir kiti atsakingi asmenys atostogauja. Vėliau prisijungė ir
Pociūnėlių mokykla. Kelių mokyklų direktoriai bei administracijos buvo gerokai
atsargesnės ir stebėjosi, kam renkama informacija. Jiems buvo išaiškinta, kad
duomenys reikalingi parengti straipsnį, informuojantį rajono bendruomenę apie
Radviliškio mokyklų pasiekimus ir palyginti su bendru Lietuvos vidurkiu. Dalis
vadovų net neslėpė, kad asmeninės informacijos suteikti jie negali, bet po
patikinimo, kad asmeninė informacija nedomina, persiuntė prašomus duomenys. Tai
Šeduvos gimnazija, Alksniupių ir Pakalniškių pagrindinės mokyklos. Sidabravo
gimnazijoje visi atsakingi asmenys atostogauja, todėl direktoriaus pavaduotojas
ūkio reikalams negali suteikti duomenų, nes net neturi prisijungimo kodų prie
sistemos.
Dangstosi nežinojimu
Vienintelė rajono mokykla, atsisakiusi pateikti informaciją apie
apibendrintus testų rezultatus, buvo Gražinos pagrindinė mokykla. Jos
direktorius Laisvūnas Vaičiūnas šiuo metu atostogauja, o jį pavaduojanti
direktoriaus pavaduotoja Nina Kavaliauskienė teigia nežinanti, kaip elgtis.
Tiesa, pokalbio metu ji demonstravo ketvirtokų pasiekimus didžiuodamasi
rezultatais, tačiau paprašyta raštu atsiųsti 2,4,6 ir 8 klasių vidurkius,
prašymą paprasčiausiai ignoravo. Kalbant akis į akį, N. Kavaliauskienė
pripažino neturinti pakankamai kompetencijos ir nežinanti, kaip pasielgti,
todėl pasiūlė palaukti iš atostogų sugrįžtančio direktoriaus. Skamba
makabriškai, bet įstaigos vadovas besąlygiškai ja pasitiki net perleisdamas
mokyklos vairą, tačiau panašu, kad pavaduotojai pernelyg sunku susitvarkyti su
pavestomis pareigomis.
Stoja ginti „darbdavio“
Pastebėjusi viešojoje erdvėje nusiskundimus dėl Gražinos mokyklos pavaduotojos, N. Kavaliauskienės stojo ginti Laima Škėmienė. Jos nuomone, būtent straipsnio autorius visiškai nekompetentingas, nes prašo asmeninės informacijos. Mokyklos Tarybos pirmininkės pareigas einanti pedagogė tiesiogiai priklausoma nuo mokyklos administracijos, kadangi krūvius pedagogams nustato būtent mokyklų administracijos. Ar tai tam tikrų įsiteikinėjimo požymių turintis elgesys, spręs kiekvienas, tačiau kyla klausimas, kokias etines savybes perduoda mokiniams pedagogai viešai konfliktuodami, nors neįsigilina į situaciją? Juk Radviliškio miesto ir rajono gyventojams, renkant vaikui mokyklą, labai svarbu žinoti realią situaciją ne tik šioje, bet ir kitose mokyklose.
Marius Aleksiūnas