Nutikus eismo įvykiui, natūrali reakcija yra stresas, žmonės nežino ko imtis ir kam skambinti. Anksčiau pirmas klausimas būdavo apie tai, ar automobilyje yra eismo įvykio deklaracijos forma, tačiau draudimo ekspertai teigia, kad tai nebėra aktualu. Yra būdas, kuris taupo laiką, paspartina žalos atlyginimo procesą. Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuras fiksuoja beveik 90 proc. siekiantį elektroninių deklaracijų augimą. Visgi, lyginant su bendru eismo įvykių skaičiumi Lietuvoje, toks augimas – tik lašas jūroje. Dauguma lietuvių dar nesinaudoja draudimo veiklos inovacija, kuri padeda išvengti klaidų stresinėje situacijoje.
Akivaizdus e-deklaracijų augimas
Vis dažniau žmonės renkasi pildyti deklaraciją elektroniniu būdu. Lyginant 2020 metų pirmuosius septynis mėnesius su 2021 metų tuo pačiu laikotarpiu, visoje rinkoje net 90 proc. daugiau žmonių naudojasi elektronine deklaracija. Klientų deklaracijos pildymas internetu per šių metų pirmuosius septynis mėnesius išaugo daugiau nei 53 proc., lyginant su 2020 metų tuo pačiu laikotarpiu.
Matomas aiškus elektroninės deklaracijos pildymo augimas ir likusius metus jis prognozuojamas tik dar didesnis. Visose paslaugų srityse jau apie penkerius metus dominuoja savitarnos sistemos, o šiais metais išaugusiems skaičiams nemažai įtakos turėjo ir pandemija, kurios metu viskas tapo dar labiau skaitmenizuota. Šie skaičiai džiugina, nes naudojantis elektronine deklaracijos forma, vairuotojai išvengia klaidų, kurios dažnai pasitaiko bei apsunkina aiškinimosi procesą, pildant popierinę deklaracijos formą.
Praktiškai neįmanoma padaryti klaidų
Elektroninė deklaracija daliai žmonių vis dar išlieka naujove. Prisibijant suklysti, vairuotojai renkasi žinomą ir turbūt bent kartą gyvenime pildytą popierinę deklaraciją. Tačiau LR transporto priemonių draudikų biuras patikina, jos elektroninėje deklaracijoje praktiškai neįmanoma padaryti klaidų ir ragina pasitikėti sistema.
Visu, elektroninės deklaracijos pildymo proceso metu, veikia vedlys, kuris neleidžia pereiti prie kito žingsnio, jei pirmajame liko neužpildytų laukų. Taip užtikrinama, jog pateikiama visa būtina informacija įvykiui išnagrinėti ir gauti išmoką. Net jei pasitaiko rašybos klaidų, pavyzdžiui, praleidžiama, sumaišoma raidė, procesui tai netrukdo, kol žodį galima suprasti. Būtinai prieš siunčiant patikrinkite, ar teisingai parašėte elektroninio pašto adresą, nes šiuo paštu gausite užpildytą, suformuotą deklaraciją.
Sistema pasirūpina, jog būtų užpildyta visa privaloma informacija, nereikia susiekinėti telefonu ir teirautis dėl trūkstamos informacijos. Klientui taip pat nereikia atlikti jokių papildomų veiksmų – susisiekti su savo draudimo bendrovėmis, siųsti ar skenuoti deklaraciją.
Nebandykite „susitarti vietoje“
Atkreipiamas dėmesys į dažniausiai kylančias problemas ir dalinamasi patarimais, ką turėtumėte daryti ir ko vengti, nutikus eismo įvykiui.
Nusiraminkite. Toks būtų pirmasis patarimas, kalbant apie ką tik nutikusio eismo įvykio deklaracijos pildymą. Stresas ir jaudulys gali palengvinti kitam eismo dalyviui sprendimą pasinaudoti jūsų streso būsena. Pasitaiko atvejų, kai yra bandoma įrodyti kitokias, jam palankesnes, eismo įvykio aplinkybes ar siūlyti čia ir dabar atlyginti žalą.
Būna situacijų, kai viena, kaltoji pusė, siūlo „susitarti vietoje“ ir paimti grynuosius tikinant, jog taip bus paprasčiau, greičiau, siūlo paskambinti pažįstamiems automobilių žinovams žalai įvertinti. Patariama vengti tokių situacijų.
Visų pirma, net jei turite pažįstamų ekspertų – nei Jūs, nei jie nežinote ar nėra vidinių gedimų, kurie pasirodo tik realiai apžiūrėjus automobilį. Išvažiavus iš įvykio vietos ir paaiškėjus, kad žala yra didesnė, aiškintis būna jau per vėlu. Taip pat, toks pasiūlymas kelia įtarimą, jog kaltininkas nėra blaivus.
Situacijose, kai kyla nesutarimas dėl kaltumo, iš kitos pusės juntamas spaudimas kaltės prisiėmimui ar jaučiamas įtarimas dėl kitos pusės blaivumo, pataria kviesti policijos pareigūnus. Prisiėmus kaltę, pakeisti kaltą asmenį yra sudėtinga, dažniausiai prireikia teismo pagalbos.
Net jei esate kaltas, įvykus eismo įvykiui, būtina padaryti įvykio nuotraukas iš visų pusių ir tik tada patraukti automobilius. Nuotraukose turi matytis kelio ženklinimas, sugadintų dalių, kaip kad žibintų, stiklų ir kitos liekanos ant kelio, automobilių susidūrimo (kontakto) vieta.